De geschiedenis

De geschiedenis van de familie Bisdom begint omstreeks 1550 met Jan Bisdom uit Krimpen aan den IJssel. De familie was niet van adel, maar kreeg de toevoeging ‘Van Vliet’ in 1755 door aankoop van de heerlijkheid Vliet met de ruïne van het gelijknamige kasteel. De familie Bisdom van Vliet was een welvarende familie, was zeer invloedrijk in Haastrecht, en had bezittingen in de hele Krimpenerwaard. De familie is in de achttiende eeuw rijk geworden door de verbouw van en handel in hennep — voor de touw- en zeildoekindustrie. De winsten werden omgezet in obligaties en land.

Burgemeesters

Paulina's vader en grootvader waren burgemeesters van Haastrecht en ook eerdere generaties hadden politieke macht in de omgeving. De familie speelde een grote rol in het openbaar en kerkelijk bestuur en bepaalde mede het leven van talloze gezinnen in Haastrecht. Zij waren pachter of werknemer van de familie, konden van de familie geld lenen, of kregen steun in de vorm van goederen of kleding.

Paulina werd geboren in 1840 en groeide op in Haastrecht. Ze trouwde met Johan le Fèvre de Montigny uit Nieuwe Tonge en verhuisde met hem naar Den Haag. Toen haar vader in 1877 overleed, werd Johan burgemeester van Haastrecht: het echtpaar ging toen in het familiehuis wonen. Het burgemeesterschap bracht sociale verplichtingen en bestuurlijke contacten met zich mee die goed bij Paulina pasten. Dit geluk was maar van korte duur: Johan le Fèvre de Montigny overleed in 1881.

Maatschappelijke betrokkenheid

Na het overlijden van haar echtgenoot miste Paulina haar rol van burgemeestersvrouw. Ze zocht een nieuwe invulling van haar bestaan en bouwde een nieuw netwerk en een eigen sociale status op. Dat deed ze door zich in te zetten voor het maatschappelijk leven van Haastrecht en omgeving. Zij nam het initiatief voor de bouw van een nieuwe kerk voor de Nederlandse Protestantenbond en ondersteunde de bond financieel. Ze stichtte een meisjesschool — genoemd naar haar moeder — en steunde de gymnastiekvereniging Olympia, de ijsclub en de muziekvereniging in het dorp. Ook steunde ze haar medewerkers financieel waar dat nodig was. Zo bekostigde Paulina de HBS-opleiding van Zwaantje Muurling, de dochter van de huisknecht. Paulina, zonder eigen kinderen, beschouwde Zwaantje bijna als haar eigen kind.